Prekių katalogas

Kaip tinkamai prižiūrėti pjūklų dalis, kad jos tarnautų ilgiau?

  • Lietuvos privačių namų savininkų, ūkininkų ir miškininkystės sektoriaus darbuotojų kasdienybėje grandininiai pjūklai užima svarbią vietą. Tai nėra tik sezoninis įrankis, skirtas malkoms ruošti ar sodo darbams atlikti — tai sudėtingas inžinerinis mechanizmas, reikalaujantis preciziškos priežiūros ir techninio išprusimo. Nepaisant to, kad šiuolaikinė technika gaminama naudojant vis atsparesnes medžiagas, mūsų šalies klimato sąlygos — drėgnas ruduo, šalta žiema ir permainingas pavasaris — bei intensyvus eksploatavimas neretai lemia ankstyvus gedimus. Dažnai brangaus remonto priežastis būna ne gamyklinis brokas, o elementarus vartotojo aplaidumas bei techninių rekomendacijų nepaisymas, todėl įrangos ilgaamžiškumas tiesiogiai priklauso nuo savininko požiūrio į reguliarią profilaktiką.

    Tinkama eksploatacija prasideda ne nuo variklio užvedimo, o nuo suvokimo, kad kiekvienas mechanizmo komponentas yra tarpusavyje susijęs ir dėvisi nevienodai. Ignoruojant vienos detalės nusidėvėjimą, grandininė reakcija neišvengiamai paveikia kitus mazgus, taip didindama eksploatacines išlaidas ir keldama pavojų operatoriaus saugumui. Šio straipsnio tikslas yra detaliai apžvelgti pagrindinius techninės priežiūros aspektus, kurie padės maksimaliai prailginti įrenginio tarnavimo laiką, akcentuojant, kad benzininiai pjūklai ir jų elektriniai analogai reikalauja specifinių žinių bei disciplinos, norint išlaikyti gamyklinius parametrus ilgus metus.

    Pjovimo grandinės aštrumas ir teisingas įtempimas

    Vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių sklandų pjūklo darbą ir kitų komponentų ilgaamžiškumą, yra pjovimo grandinės būklė. Atšipusi grandinė ne tik lėtina darbo eigą, bet ir sukelia milžinišką apkrovą varikliui bei sankabai. Operatorius, dirbdamas su atšipusiu įrankiu, instinktyviai naudoja didesnę fizinę jėgą spausdamas pjūklą į medieną, o tai lemia greitesnį pjovimo juostos ir žvaigždutės dėvėjimąsi. Būtina reguliariai tikrinti grandinės aštrumą: jei pjuvenos tampa panašios į dulkes, o ne į stambias drožles, tai yra pirmasis signalas, kad grandinę būtina galąsti.

    Ne mažiau svarbus aspektas: teisingas grandinės įtempimas. Per daug įtempta grandinė sukelia didelę trintį, dėl kurios kaista pjovimo juosta ir greičiau dyla varančioji žvaigždutė. Tuo tarpu per laisva grandinė gali nukristi nuo juostos, sugadinti gaudytuvą ar net sužaloti operatorių. Lietuvoje, kur dažnai pjaunama įvairaus kietumo mediena (nuo minkštos eglės iki kieto ąžuolo ar uosio), grandinės įtempimą rekomenduojama tikrinti kaskart papildant kuro baką. Teisingai įtempta grandinė turi laisvai suktis ranka, o ją patraukus nuo juostos, apatinėje dalyje neturi susidaryti tarpas, tačiau grandies dantukai neturi visiškai išeiti iš griovelio.

    Pjovimo juostos priežiūra ir resursų tausojimas

    Pjovimo juosta yra pagrindas, kuriuo slysta grandinė, todėl jos geometrijos išlaikymas yra kritiškai svarbus. Dažniausia problema, su kuria susiduriama intensyviai eksploatuojant įrankį, yra netolygus juostos briaunų dėvėjimasis. Siekiant to išvengti, būtina laikytis paprastos, tačiau efektyvios taisyklės: kaskart keičiant ar galandant grandinę, pjovimo juostą rekomenduojama apversti. Tai užtikrina, kad abi juostos pusės dėvėsis tolygiai, o tai žymiai prailgina jos tarnavimo laiką.

    Taip pat būtina reguliariai valyti juostos griovelį ir tepimo angas. Pjaunant spygliuočius, kurie Lietuvoje sudaro didelę dalį medynų, sakai ir pjuvenos greitai užkemša tepimo kanalus. Jei alyva nepatenka ant grandinės, trintis padidėja akimirksniu, o metalas perkaista ir praranda savo savybes. Specialistas Antanas, turintis ilgametę patirtį sodo technikos servise, pabrėžia: „žmonės dažnai atveža pjūklus su visiškai išdegusiomis juostomis vien todėl, kad niekada nevalė tepimo angų. Tai elementari higiena — po kiekvieno rimtesnio darbo būtina išvalyti griovelį specialiu grandikliu arba plokščiu atsuktuvu, kitaip net brangiausia alyva neatliks savo funkcijos“. Be to, ant juostos briaunų ilgainiui susidaro aštrios atplaišos (šerpetos), kurias būtina pašalinti plokščia dilde, kad jos netrukdytų sklandžiam grandinės slydimui.

    Varančiosios žvaigždutės ir sankabos būklės vertinimas

    Varančioji žvaigždutė yra tas komponentas, kuris tiesiogiai perduoda variklio galią grandinei. Dėl nuolatinio kontakto su metalinėmis grandinės dalimis, žvaigždutėje ilgainiui atsiranda įgilinimai. Jei šie įgilinimai tampa pernelyg ryškūs (gilesni nei 0,5 mm), žvaigždutė pradeda gadinti grandinės varančiuosius narelius, o tai sukelia vibraciją ir netolygų pjovimą. Ekspertai rekomenduoja keisti žvaigždutę kas dvi sunaudotas grandines, taip išlaikant optimalų perdavimo mechanizmo darbą.

    Sankabos būgnelis ir guolis taip pat reikalauja dėmesio. Adatinį guolį būtina reguliariai tepti specialiu tepalu, ypač jei pjūklas naudojamas dulkėtoje aplinkoje ar pjaunant sausą medieną. Apleistas guolis gali užstrigti, o tai neretai baigiasi alkūninio veleno pažeidimais, kurių remontas gali kainuoti beveik tiek pat, kiek naujas įrenginys. Verta atminti, kad kokybiškos pjūklų dalys visada atsiperka — pigūs analogai dažnai gaminami iš minkštesnio metalo, todėl dėvisi greičiau ir gali pažeisti kitus brangius mazgus.

    Oro filtravimo sistema ir variklio aušinimas

    Vidaus degimo variklis reikalauja švaraus oro mišinio, todėl oro filtras yra viena svarbiausių dalių, užtikrinančių variklio galią ir ilgaamžiškumą. Užsikimšęs oro filtras ne tik mažina pjūklo galią, bet ir didina kuro sąnaudas bei sukelia anglies nuosėdų kaupimąsi cilindre. Lietuviško miško sąlygomis, ypač pjaunant sausuoju metų laiku, smulkios pjuvenos itin greitai padengia filtrą. Nailoninius filtrus rekomenduojama plauti šiltu muiluotu vandeniu ir gerai išdžiovinti, o veltinius filtrus — keisti naujais, kai jie tampa pernelyg užteršti.

    Ne mažiau svarbu užtikrinti tinkamą variklio aušinimą. Pjūklo korpuse esančios aušinimo grotelės ir cilindro briaunos turi būti švarios. Susikaupusios pjuvenos, sumaišytos su tepalu, sudaro izoliacinį sluoksnį, kuris neleidžia šilumai pasišalinti. Perkaitęs variklis — tai tiesus kelias į stūmoklio ir cilindro grupės gedimus. Reguliarus suspausto oro naudojimas pjuvenų išpūtimui iš po gaubto yra būtina procedūra po kiekvienos darbo dienos.

    Kuro sistemos ir sandėliavimo ypatumai

    Lietuvoje parduodamas benzinas dažnai turi bioetanolio priedų, kurie ilgai sandėliuojant reaguoja su aplinkos drėgme ir gali sukelti koroziją arba palikti nuosėdas karbiuratoriuje. Jei pjūklas nebus naudojamas ilgiau nei mėnesį, kuro baką būtina ištuštinti, o variklį užvesti ir leisti jam dirbti tol, kol jis užges pats išnaudojęs karbiuratoriuje likusį kurą. Tai apsaugo jautrias membranas nuo sukietėjimo ir užtikrina lengvą užvedimą kitą sezoną.

    Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į grandinės tepimo alyvą. Naudojant ekologišką, augalinės kilmės alyvą, ilgo sandėliavimo metu ji gali sukietėti ir užkimšti tepimo pompą. Prieš paliekant pjūklą žiemai, rekomenduojama sistemą praplauti arba trumpam įpilti mineralinės alyvos ir prasukti grandinę. Ruošiant techniką žiemai, verta peržiūrėti, kokios sodo technikos dalys reikalauja atnaujinimo, ir jas užsisakyti iš anksto, kad pavasarį darbus būtų galima pradėti be trikdžių.

    Apibendrinant galima teigti, kad pjūklo ilgaamžiškumas yra tiesioginė kruopščios ir reguliarios priežiūros pasekmė. Investicija į kokybiškas eksploatacines medžiagas, laiku atliekamas detalių keitimas ir elementari švara ne tik sutaupo lėšų brangiam remontui, bet ir užtikrina saugų bei efektyvų darbą miške ar sode. Kiekvienas pjūklo savininkas turi suprasti: technika tarnauja tiek, kiek ja rūpinamasi.